Museum De Looierij
Erfgoed in Dongen

Opdracht: tentoonstellingsontwerp en deel realisatie 2d3d.
Opdrachtgever: De Looierij, Dongen.
Omvang: 200M2.
Realisatie: 2011.
In opdracht van Museum De Looierij in Dongen werken wij aan de vernieuwing van het voormalige Dongha-museum.
Museum De Looierij is gevestigd in een oude leerlooierij, “het Dongens museum waar het leven in een gemeenschap van looiers beleefd kan worden.” Momenteel hebben we 2 projecten gerealiseerd.
De Looiroute en het Rariteitenkabinet
Een stoere en tactiele werkplaats met als beeldend concept een uitvergrote en driedimensionaal gemaakte schoolplaat. Net als in een schoolplaat is het ‘echte’ leven gestileerd getekend en ontdaan van leed en vuil en wordt trots erfgoed verteld. In een verdiepende laag zijn historisch documenten en afbeeldingen te zien en komen arbeidsomstandigheden en o.a. de gevolgen voor het milieu aan bod.
De bezoeker mag vrijwel overal aanzitten en komt zo letterlijk in aanraking met het ambacht.
De budget radicaal pragmatische styling is ‘als die van een timmerman’ met eenvoudige materialen en details. Een juist niet perfecte gladde typografie, prints op contour gesneden en soms imperfect ruw splitleer. Het logo (niet van ons) is op ons advies in lijn met deze aanpak in het wit op de zwart ‘geteerde’ gevel geschilderd.
De animatie van het looiproces, geprojecteerd op de ramen in de looiroute, is van Niek Castricum.
Kijk op de site van Museum De Looierij voor de openingstijden.
Met dank aan:
Rariteitenkabinet: Jongkind Meubelmaker. De Looiroute: kleding looiers: Wijkatelier Afrikaanderwijk; coating: MH Schildersbedrijf; casco en interieur: vrijwilligers van het museum. Print: Studio America. Foto’s tentoonstelling: Caren Huygelen.

Het rariteiten kabinet in de vorm van een gekke koe.

Het logo in wit op de ‘geteerde’ gevel.

De introductieteksten geprint op contour gesneden leer.

Looien in de kuip en het walkvat.

De luisterbank.

De droogzolder.

De looierij in facts en figures.

Opstelling met de meetmachine.

Film in houder van leer.